Dlaczego zwierzęta należy szczepić?

Szczepień nie należy ignorować i pomijać, bo to dzięki nim  jesteśmy w stanie walczyć z chorobami naszych pupili i skutecznie zapobiegać ich rozprzestrzenianiu się. W niewielkiej ilości wstrzykiwanej do organizmu substancji znajdują się antygeny odpowiedzialne za stymulowanie układu immunologicznego naszego czworonożnego przyjaciela. Dzięki szczepieniu organizm zacznie wytwarzać większą ilość przeciwciał niezbędnych do zniszczenia antygenu, a cały  proces jest zapamiętywany  i w razie przyszłego kontaktu z wirusem wykorzystywany.

Jakie szczepienia są obowiązkowe?

Szczepienia ochronne dzielimy na te, które mamy obowiązek wykonać oraz te, które są dodatkowe i dobrowolne. W Polsce jedyną obligatoryjną szczepionką dla psów jest szczepionka przeciwko wściekliźnie. Chociaż nie ma prawnego obowiązku wykonywania tego szczepienia u kotów, to jeżeli nasz pupil wychodzi z domu i często przebywa na dworze, warto jego także regularnie szczepić przeciwko tej chorobie. Właściciele psów mają obowiązek wykonywać ją raz do roku. Jest to bardzo ważne, ponieważ wścieklizna jest chorobą śmiertelną, także dla ludzi.

Jakie szczepienia można wykonać dodatkowo?

Inne szczepienia, choć z prawnego punktu widzenia nie są obowiązkowe, to powinny być wykonywane, aby zaoszczędzić naszym pupilom wielu chorób. Szczepionki dla zwierząt są najczęściej wieloskładnikowe. Psię szczepionki zwierają atenuowane lub martwe wirusy: nosówki, parwowirozy, adenowirozy, parainfluenzy, a także  leptospirozy, koronowirozy. Koty  nawet wtedy, gdy są typowymi kanapowcami, także powinny być poddawane szczepieniom, ponieważ wirusa możemy przynieść do domu na butach czy ubraniu. Szczepienia zalecane dla kotów to te przeciwko: panleukopenii, herpeswirozie, kalciwirozie, możemy zabezpieczyć naszego kota także przeciwko chlamydiozie i  białaczce. Wiele z tych schorzeń może stanowić poważne zagrożenie dla życia naszego czworonoga, a inne przysporzą mu wielu cierpień, a właściciela narażą na spore wydatki związane z kosztami leczenia.

Każdy psi i koci maluch   powinien  przejść początkowy kalendarz szczepień, który kończy się jedną dawką przypominającą na początku drugiego roku życia. Następnie indywidualnie lekarz weterynarii ocenia ryzyko zachorowania i doszczepia psa /kota nie częściej niż co 2-3 lata.