O czym świadczą kryształy w moczu psa?

Jeżeli zauważysz w moczu swojego psa kryształy, na pewno zaczniesz się denerwować. Takie objawy zawsze budzą lęk, bo nie znasz ich przyczyny, dlatego zawsze w takiej sytuacji powinieneś udać się ze swoim pupilem do weterynarza. W naszym wpisie wyjaśnimy, dlaczego w moczu psa pojawiają się kryształy.

Z jakiej przyczyny w moczu psa pojawiają się kryształy?

Kryształy w moczu psa są objawem zaburzenia pracy dróg moczowych. Przez tę dysfunkcję zaczyna osadzać się w nich osad utworzony z drobnych mineralizacji, a w rezultacie wytrącają się w obrębie układu moczowego kryształy o różnych wymiarach i kształtach. Większe kamienie tworzą się poprzez łączenie się ze sobą drobnego piasku, który z czasem przybiera kształt grudek. Pies zaczyna odczuwać ból, a w jego drogach moczowych powstaje stan zapalny. Przyczyną takiego stanu jest ciągłe drażnienie ścian dróg moczowych. Jeśli w moczu psa zauważysz kryształy, najprawdopodobniej świadczy to o tym, że choruje na kamicę moczową.

Gdzie najczęściej zlokalizowane są kryształy?

Pies chorujący na kamicę moczową musi być pod stałą opieką lekarza weterynarii. Kamienie gromadzą się najczęściej w obrębie pęcherza moczowego, a czasami również w miedniczkach nerkowych lub moczowodach. Jeżeli pies nie będzie leczony, postępująca kamica może doprowadzić do dysurii, czyli zatkania dróg moczowych kamieniami, co w konsekwencji całkowicie uniemożliwi mu oddawanie moczu.

Co można robić, aby przeciwdziałać rozwojowi kamicy moczowej?

Na tworzenie się kryształów w moczu psa bardzo często wpływ ma nieprawidłowa dieta. Z badań wynika, że psy, które jedzą wilgotną karmę i przyjmują zwiększoną ilość soli, rzadziej zapadają na tę chorobę. Pamiętaj, że Twój czworonożny przyjaciel powinien przyjmować odpowiednią ilość wody, która sprawia, że jego mocz ma właściwe zagęszczenie. Ważne jest też regularne wychodzenie z nim na spacery, gdyż psy, które muszą długo wstrzymywać oddawanie moczu, częściej cierpią na kamicę moczową.