Problemy stomatologiczne u zwierząt

Nie każdy właściciel domowego zwierzaka zdaje sobie sprawę z tego, że odpowiednia higiena jamy ustnej i możliwe problemy natury stomatologicznej nie dotyczą wyłącznie ludzi, także zwierzęta mogą mieć kłopoty z zębami. Problemy stomatologiczne u naszych psów i kotów są bardzo podobne do dolegliwości, z którymi sami jako pacjenci musimy się mierzyć. Dobrze wiedzieć, jakich kłopotów tego typu możemy spodziewać się u swojego zwierzaka.

Typowe problemy naszych pupili

W naszym gabinecie spotykamy się z pacjentami z rozmaitymi problemami stomatologicznymi. Wiele osób jest zaskoczonych, że kłopoty z uzębieniem dotyczą także zwierząt, argumentując swoje przekonanie poglądem, że psy i koty czyszczą swoje zęby między innymi poprzez gryzienie kości i w związku z tym, nic im nie grozi. Jest to błędne podejście. W wyniku nieodpowiedniej higieny jamy ustnej u naszego pupila z dużą pewnością możemy spodziewać się częstych wizyt w gabinecie weterynaryjnym – mówi lekarz weterynarii z gabinetu weterynaryjnego Elza w Świdniku.

Częstym problem naszych psów i kotów jest powstawanie na ich zębach kamienia nazębnego, który tworzy się na skutek zwapnienia osadu bakteryjnego. Należy pamiętać, że także w przypadku zwierzaków dochodzi do zalegania resztek jedzenia w szczelinach zębowych. W ten sposób tworzone są idealne warunki do rozwoju szkodliwych bakterii powodujących odkładanie się płytki nazębnej, a ta w bardzo szybkim tempie może przekształcić się w kamień nazębny.

W wyniku nieodpowiedniej higieny jamy ustnej u naszego czworonoga możemy mieć do czynienia z powstawaniem różnego rodzaju stanów zapalnych. Poza zapaleniem dziąseł może dojść nawet do paradontopatii,  przewlekłego zapalenia kości szczękowej lub żuchwowej, lub do powstania ropnia okołowierzchołkowego wywołującego u zwierzaka znaczny ból. Widząc u naszego pupila zgrubienie w obrębie dziąseł, możemy spodziewać się, że mamy do czynienia z nadziąślakiem, czyli guzem nowotworowym. Poza tym właściciele zwierząt, przychodzących do  gabinetów zajmujących się stomatologią zwierzęcą często zgłaszają złamanie korony zęba. Dochodzi do tego zazwyczaj w wyniku gryzienia przez zwierzaka zbyt twardych przedmiotów, do złamania zębów dochodzi też na skutek różnego rodzaju wypadków.

Jak dbać o higienę jamy ustnej psa i kota?

Pośród dolegliwości, dotykających nasze psy i koty znajdują się także te, które mają związek ze stomatologią. Niezależnie od tego, czy widzimy u naszego psa lub kota jakiekolwiek objawy złego stanu jamy ustnej, zawsze należy dbać o odpowiednią higienę zwierzaków. W ten sposób możemy uniknąć naprawdę poważnych problemów. Szczególnie istotna jest profilaktyka. Raz na jakiś czas wybierzmy się więc do gabinetu weterynaryjnego zajmującego się stomatologią weterynaryjną  i sprawdźmy, czy nasz pupil nie potrzebuje pomocy specjalisty. Warto też zwrócić większą uwagę na stan jego jamy ustnej.