Problemy stomatologiczne u zwierząt

Nie każdy właściciel domowego zwierzaka zdaje sobie sprawę z tego, że odpowiednia higiena jamy ustnej i możliwe problemy natury stomatologicznej nie dotyczą wyłącznie ludzi, także zwierzęta mogą mieć kłopoty z zębami. Problemy stomatologiczne u naszych psów i kotów są bardzo podobne do dolegliwości, z którymi sami jako pacjenci musimy się mierzyć. Dobrze wiedzieć, jakich kłopotów tego typu możemy spodziewać się u swojego zwierzaka.

Typowe problemy naszych pupili

W naszym gabinecie spotykamy się z pacjentami z rozmaitymi problemami stomatologicznymi. Wiele osób jest zaskoczonych, że kłopoty z uzębieniem dotyczą także zwierząt, argumentując swoje przekonanie poglądem, że psy i koty czyszczą swoje zęby między innymi poprzez gryzienie kości i w związku z tym, nic im nie grozi. Jest to błędne podejście. W wyniku nieodpowiedniej higieny jamy ustnej u naszego pupila z dużą pewnością możemy spodziewać się częstych wizyt w gabinecie weterynaryjnym – mówi lekarz weterynarii z gabinetu weterynaryjnego Elza w Świdniku.

Częstym problem naszych psów i kotów jest powstawanie na ich zębach kamienia nazębnego, który tworzy się na skutek zwapnienia osadu bakteryjnego. Należy pamiętać, że także w przypadku zwierzaków dochodzi do zalegania resztek jedzenia w szczelinach zębowych. W ten sposób tworzone są idealne warunki do rozwoju szkodliwych bakterii powodujących odkładanie się płytki nazębnej, a ta w bardzo szybkim tempie może przekształcić się w kamień nazębny.

W wyniku nieodpowiedniej higieny jamy ustnej u naszego czworonoga możemy mieć do czynienia z powstawaniem różnego rodzaju stanów zapalnych. Poza zapaleniem dziąseł może dojść nawet do paradontopatii,  przewlekłego zapalenia kości szczękowej lub żuchwowej, lub do powstania ropnia okołowierzchołkowego wywołującego u zwierzaka znaczny ból. Widząc u naszego pupila zgrubienie w obrębie dziąseł, możemy spodziewać się, że mamy do czynienia z nadziąślakiem, czyli guzem nowotworowym. Poza tym właścicieli zwierząt, najczęściej zmusza do przyjścia z psem/kotem do  gabinetów zajmujących się stomatologią zwierzęcą dopiero  złamanie korony zęba. Dochodzi do tego zazwyczaj w wyniku gryzienia przez zwierzaka zbyt twardych przedmiotów, na skutek różnego rodzaju wypadków.

Jak dbać o higienę jamy ustnej psa i kota?

Niezależnie od tego, czy już widzimy u naszego psa lub kota jakiekolwiek objawy złego stanu jamy ustnej, czy jeszcze nie zawsze należy dbać o odpowiednią higienę zębów. W ten sposób możemy uniknąć naprawdę poważnych problemów. Szczególnie istotna jest profilaktyka, czyli po prostu codzienne mycie zębów. Raz na jakiś czas wybierzmy się więc do gabinetu weterynaryjnego zajmującego się stomatologią weterynaryjną  i sprawdźmy, czy nasz pupil nie potrzebuje pomocy specjalisty. Lekarze weterynarii dobiorą odpowiednią metodę higieny jamy ustnej waszego pupila, jak i ocenią aktualny stan uzębienia.